• 22.05.2017
On ollut hieno huomata, miten yrityskulttuuri on nostanut päätään eri alojen yritysten viestinnässä. Entistä enemmän painotetaan hyviä työoloja ja tekemisen meininkiä. Näiden myötä olen itse tajunnut jälleen yhden jälkikäteen ajateltuna itsestään selvyydeltä tuntuvan faktan: Huonot asiakassuhteet käy kalliiksi.
Liiketoiminnan ehdottomasti absoluuttisin mittari on liikevaihto, eli sisään tulevat eurot. Liiketoiminta on lähtökohtaisesti hyvää jos tulot on suuremmat kuin menot. Jos focus on ainoastaan kassassa, on helppo unohtaa yrityksen tärkein voimavara, henkilöstö.
Kun kulttuuri nostaa päätään arvoasteikoissa, voidaan sukeltaa syvemmälle asiakassuhteisiin ja projekteihin jotka tulovirtoja luovat. Stressaantuneen tai motivaation kadottaneen tiimin euro onkin 2 euroa, kun tehot laskevat ja motivaatiota pitää kaivaa entistä syvemmältä.
Huono asiakassuhde kuulostaa absurdilta ajatukselta, mutta uskallan väittää että lähes jokaisella yrityksellä on sellaisia. On aina se yksi projekti, yksi asiakas, joka aiheuttaa hampaiden kiristystä vaikka maksaakin laskunsa ajallaan. Sama voi toteutua myös toisinpäin; Asiakkaalla voi olla kyseenalaiset fiilikset palveluidentuottajasta, mutta käyttää tuttua ja turvallista koska ei tiedä paremmastakaan.
Pitkällä aikavälillä huono asiakassuhde syö motivaatiota, aiheuttaa hiertymiä ja harmaita hiuksia omassakin organisaatiossa. Voi olla vaikeaa sanoa ei kaupalle siksi, että näkemykset asiakkaan kanssa ei täysin kohtaa. Pitääkö pikavippifirmalle tehdä verkkopalvelun jos laskutus on kohdillaan, vaikkei allekirjoitakkaan heidän tapaansa harjoittaa liiketoimintaa?
Hankala asiakkuus painaa helposti stressitasoissa enemmän kun heidän tuoman tulovirran vaje budjetissa. Hyvällä mielellä toimiva yritys houkuttelee uusia asiakkuuksia. Äkkiä ajateltuna positiivisille projekteille kannattaa tehdä enemmän aikaa karsimalla negatiivisia pois.
Uskon itse pitkälti zero bad customers-mentaliteettiin. Jos asiakkuus hiertää, kannattaa asiasta puhua avoimesti. Jos korjausliikkeitä ei löydy tai niistä ei ole hyötyä, on molempien osapuolien hyöty lopettaa yhteistyö sulassa sovussa.
Keskustelu jatkuu Twitterissä: @tombrunberg


Top