• 17.04.2017

Olen työskennellyt tietotekniikan parissa yli 10 vuotta. Vastaan tulee edelleenkin verkkoratkaisuita, joissa hyvä ajatus näyttää jääneen keskeneräisen toteutuksen uhriksi. Ilmiö on aina ihmetyttänyt, koska itselle on aina ollut itsestäänselvyys että hommat on hoidettu loppuun asti kunnialla. Jos projekti on elänyt tai aikataulu käynyt tiiviiksi muista syistä, on viimeinen silaus hoidettu vaikka deadlinea edeltävänä yönä. Keskeneräisestä työstä ei oikeen voi laskuttaa, eikä voi olettaa että asiakaskaan laskua maksaisi.

Sivustojen, appsien tai verkkopalveluiden suunnittelu ja toteutus on tarkkaa puuhaa. Myyjän keskeinen on tehtävä tuoda ohjelmistotalolle kauppaa, enempi parempi. Ostajalla on tarve ratkaisulle, mutta ei täyttä ymmärrystä toteutustavoista tai teknologioista. Myyjä myy siis mahdollisimman paljon sitä, mitä ostaja ei täysin ymmärrä.

Koska ostajan tietotaito on rajallista, ainut selkeä mittari saattaa olla kustannus. Ohjelmistotalo haluaa tarjota hyvää palvelua ja parhaiksi näkemiään ratkaisuja, mutta joutuu argumentoida aina hintaa vastaan. Jos ratkaisu korreloi suoraan kasvavaan liikevaihtoon, on kyse helposta matematiikasta.

2000-luvulta asti ravintola-alalla on ollut trendi, yökerhon sisustus on uusittava ja nimi vaihdettava 2-3 vuoden välein, jotta asiakkaiden kiinnostus+huomio säilyy. Sama käytäntö on huomattavissa verkkopalveluissa, esim. uusi nettisivusto ostetaan parin vuoden välein. Reagoidaan aina siihen hetkeen joka on käsillä, luistellaan kiekon perässä ränniin eikä sinne, minne kiekko on matkalla. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että sivustoja myydään responsiivisuus myyntiviestin kärkenä. Yli puolet webin käytöstä on tapahtunut jo vuosia mobiilisti, responsiiviset sivut tulisi olla oletus.

Uskon, että ostaja voisi toimia viisaammin, jos hänellä olisi tarvittava ymmärrys. Isot yritykset voivat toimia proaktiivisesti tällä saralla, koska heillä on henkilökuntaa tähän tehtävään (CTO, CDO). Pienet ja keskisuuret yritykset yrittävät sisäises

Minulla on hypoteesi. PK-sektorin yritykset hyötyisivät asiantuntijasta, joka kartoittaisi tulevia mahdollisuuksia ja valvoisi projekteja toimien kolmantena pyöränä ostajan ja myyjän välissä. Koska täysipäiväinen työntekijä tälläiseen tehtävään voi olla liikaa pyydetty, tulisi yritysten harkita vakavasti digiosaamisen ostamista palveluna.

Mitä faktista arvoa tälläisellä konsultoinnilla voisi sitten tuottaa?

  • – Tehdä 3-5 vuoden suunnitelman liiketoiminnan digitoinnista.
  • – Peilata digitalisaation mahdollisuuksia ja malleja liiketoiminnan kehitykseen.
  • – Automatisoida, helpoittaa, tehostaa liiketoimintaa nykyaikaisien työkalujen avulla.
  • – Viedä kehitysprojektit onnistuneesti maaliin.

 

Keskustelu jatkuu Twitterissä: @tombrunberg


Top