• 08.10.2016

Digitalisaatio, tuo inflaation kärsimä termi joka on kaikkien huulilla kun koitetaan selittää uutta ja epäselvää tulevaa. Toiset näkevät sen ATKna, koska sehän on digitaalinen laite. Toiset sitovat sen alle ihmiskunnan tulevaisuuden, toiset tuhon. Mitä se tarkoittaa tyypilliselle PK-yrittäjälle tai yritykselle?

Toki digitalisaatioon liittyy tekniikka, tietoverkot ja internet. Ne vastaavat kuitenkin vain yhteen kysymykseen kultaisesta kaksikosta, ”miksi, miten”. Turhan usein hankkeita suunnittellaan siten että vastataan viimeiseen kysymykseen, miten, ensimmäisenä. Tehdään sosiaalisen median markkinointia, verkkokauppoja ja nettisivuja sen takia, että ne ovat nyt se juttu.

Kuten Seth Godin sanoi Nordic Business Forumissa, ”Internet makes impossible possible and destroys the perfect (old)”. Siinä missä se hävittää vanhan, luo digitalisaatio uutta ja uudenlaista liiketoimintaa. Myyntiartikkelina voi tulevaisuudessa olla vain informaatio tai asiakkaan huomio, asioita joille luonnollinen kanava on internet.

Kun pöydälle otetaan digitalisaatio, on syytä kysyä miksi siitä puhutaan. Halutaanko kasvattaa omaa liiketoimintaa, palvellla asiakkaita entistä paremmin, vai tehdä sitä koska muutkin tekee? Löytämällä tarve ensin, on helpompi löytää tavat ja työkalut. Lähtökohtaisesti digitalisaatio säästää asiakkaan aikaa ja tuottaa heille lisäarvoa.

Autokaupat ovat hyvä ja selkeä esimerkki digitalisaation ensiaskelista. On logistisesti mahdotonta saada kaikkia käytettyjä autoja samalle pellolle, jossa niiden renkaita voisi potkia. On myös ajallisesti haastavaa käydä kymmeniä autokauppojen pihoja läpi, etsiessä sitä tietyn koko- ja hintaluokan menopeliä. Kuluttaja ei osaa ostaa tuotetta, ennen kuin tietää siitä enemmän.

Autoa ostavalla kuluttajalla on informaationälkä, johon portaalit kuten autotalli.com vastaavat ja siksi menestyvät.  Kauas on tultu ajoista kun autokauppias panttasi tietojaan vaihtoehdoista ja sen hetkisestä tarjonnasta, vain myydäkseen sinulle hänen valitseman autonsa.

 

Jos luet tätä, kaikki asiakkaasi on palveltavissa verkossa. Tukeeko liiketoimintamallisi digitalisaation mahdollisuuksia, tuotatko asiakkaalle lisäarvoa, säästätkö heidän aikaa?

Verkko ja teknologia auttaa optimoimaan bisnestä. Jakamalla asiakkaillesi heidän haluamansa tiedon ja työkalut sen hyödyntämiseen, karsit ylimääräsiä ja turhia tehtäviä liiketoiminnastasi. Digitalisaation myötä uudet asiakkaat löytävät sinut kaupungeista, maista tai mantereista välittämättä.

Voit palvella paremmin ja enemmän, vähemmällä.

Keskustelu jatkuu Twitterissä: @tombrunberg


Top