• 24.11.2016

Kuulen tuon kysymyksen viikottain työssäni. Kysymys on yhtä hyvä kuin ’mitä auto maksaa’, koska hankinnassa on paljon muuttuvia tekijöitä. Monet pk-sektorin yrittäjät ostavat auton koska yrityksellä pitää kuulemma olla auto. He haluavat siitä mustan, koska musta on heidän mielestä hieno. Polkuauton voi tehdä itse, laadusta kärsimällä saa halvalla ja uniikista juuri tarpeisiin kustomoidusta menopelistä saa maksaa maltaita.

Kun tarkastellaan verkkosivuston hinnoittelua, on hyvä määrittää minkälaisia muuttujia projektiin liittyy. Raha on selkeä mittari, joka vaihtaa omistajaa kun ostetaan palveluita tai tuotteita. Toinen mittari on aika, etenkin oma aika jolle liian harvoin lasketaan realistinen arvo.

Kun vertailet hintoja, laske kaikki kuukausimaksut aina vuositasolle. Sivustosi on todennäköisesti toiminassa yli vuoden ja myyjät yrittävät tietoisesti tehdä ratkaisuistaan houkuttelevampia pilkkomalla hintaa kuukausitasolla. 10€ kuukaudessa kuulostaa alitajunnassasi paremmalta kuin 120€ vuodessa.

Kotisivuprojektit voidaan jakaa karkeasti seuraaviin luokkiin:

Tee-se-itse

Netistä löytää helposti työkaluja jotka ovat ilmaisia tai maksavat jonkun euron kuukaudessa. Ilmaisia voi olla esim. Google Sites, wordpress.com, vix.com, kotisivukone.fi. Palveluita löytyy pilvin pimein, monet tarjoavat palvelun ilmaiseksi omia mainoksia vastaan. Mainoksista pääsee eroon yleensä pienellä kuukausimaksulla. On myös yleistä että erilaiset lisätoiminallisuudet maksavat nimellisen kuukausimaksun.

Yhteistä näille palveluille on se, että lopputulos on paljolti kiinni siitä kuinka paljon itse osaa tai on valmis tutkimaan/opettelemaan/säätämään. Sääntönä jälkimmäisiin voi pitää että tutkiminen vie 70%, opettelu 20% ja säätäminen 10% ajankäytöstä.

Serkun-tutun-velipoika

Kaikilla on lähisuvussa velipoika, joka harrastaa ATK:ta ja Internettiä. Vaikka poikkeuksia löytyy, törkeästi yleistämällä voidaan todeta että lopputulos on sama kuin tee-se-itse ratkaisulla, sillä erotuksella että ulkoistat tekemisen henkilölle joka ymmärtää sinua vähemmän liiketoiminnastasi.

Käypä korvaus tai viikkoraha-bonus näissä tapauksissa on 200 – 300 euroa.

Tonnin digiosaaja

Jos budjettisi on toimintatonni, löydät varmasti kaverin, joka tekee nettisivuja oman työn ohella. Käyttämällä esim. themeforest.net:stä löytyviä valmiita teemoja, saadaan työn määrässä oikaistua ainakin suunnittelun osalta. Teemoja löytyy moneen lähtöön ja ne sisältävät mitä erilaisempia toiminallisuuksia ja työkaluja sivuston hallintaan. Tämä voi olla rikkaus tai rasite, koska siinä missä ne toimivat kuten suunniteltu, ei ne välttämättä ole juuri sitä mitä itse halusit.

Tuloslähtöinen ratkaisu

Kun olet tosissasi liiketoimintasi kanssa, ymmärrät myös minkälainen arvo ammattilaisten työllä on. Uskallan väittää että keskiverto rakennusliikkeen omistajan vahvin osaaminen ei ole digimarkkinoinnissa. Hän kuitenkin ymmärtää palkata alan ammattilaiset suunnittelemaan ja toteuttamaan sivuston, joka viestillään ja visuaalisuudellaan puhuttelee asiakkaita ja luo heille aidosti lisäarvoa. Ammattilaisilla on myös näkemys miten tuo lisäarvo konvertoituu myynniksi.

Toimiva verkkosivusto luo suoraan tai välillisesti enemmän liikevaihtoa ja siksi hyödykkeen ostamisen sijasta hankinta tulisi mieltää investoinniksi. Kauppaopiston matematiikallakin laskettuna 2 euron investointi kannattaa, jos se luo 3 euroa lisää liikevaihtoa.

Tuloksia tekevät digitoimistot myyvät asiantuntijoiden ja ammattilaisten tunteja. Tuntihinnat liikkuvat 80-120 euron luokassa, joten sivustoprojektit kokonaisuutena maksavat vähintään 4000 euroa.

 

”Mikään ratkaisu näistä ei välttämättä ole väärä, mutta on tärkeää ymmärtää mitä on ostamassa.”

 

Keskustelu jatkuu Twitterissä: @tombrunberg


Top